torstai 1. marraskuuta 2012

Kosmetiikka, meikit & mainonta

Vaikka blogini keskittyy pääasiassa tuotteisiin ja satunnaisiin meikki&kynsikuviin, on mukava poiketa välillä pääasiasta. Tähän postaukseen minut innoitti koulu, sillä jokunen aika sitten koulussa puhuttiin mainoksista ja mainonnasta. Käytän tähän postaukseen netistä lainattuja kuvia, sillä eihän minulla ole mitään mainoskuvia omasta takaa.

Otetaan tähän ensimmäiseksi lähes kaikille suomalaisille tuttu kosmetiikkafirma Lumene, jonka mainoksia näkyy suht usein telkkarissa Suomessa. Mutta mitä Lumene sitten käyttää tehokeinoina tässä mainoksessa?

1. Kuvassa esiintyvä nainen on stereotyyppisen suomalaisnaisen kuva; vaaleat hiukset, vaalea iho ja siniset silmät. Näin ulkomaalaiset, miksei toki mekin suomalaiset, kuvaa suomalaista näin. Myös huoliteltu iho tuo paremman kuvan.

2. Uutta- sana. Se luo ihmiselle mielikuvan, että nyt on tullut jotakin uutta ja mullistavaa markkinoille, on pakko päästävä kokeilemaan.

3. Vadelmat taustalla ja Raspberry- sana tuotteen nimessä. Vadelmien voimaa tuotteessa korostetetaan sanoin että kuvin, sekä myös ripsivärituubin väri saatetaan helposti liittää vadelmiin.

En jaksa käydä läpi ihan jokaista tehokeinoa, mutta tuossa oli ne kolme, jotka tulevat helposti näkyviin. Toki kuvanrajauksella, naisen ilmeellä ja eri teksteillä on merkityksensä. Mutta kysynkin, että mitä mieltä olette Lumenen mainostettavasta tuotteesta. Tekeekö mainos siitä haluttavan näköisen vai sen näköisen, että ripsarin voisi jättää kauppaan.
Toki mainosmaailmassa tapahtuu erehdyksiä. Tuleeko kellään mieleen se L'orealin uusin meikkimainos, jossa sillä naisella on aivan ihana vihreä meikki? Kyseistä mainoksessa olevaa sävyä ei edes myydä Suomessa ja kuvaan on käytetty juuri sitä sävyä. Aika paha moka, sillä tekstitkin ovat mainoksessa vielä suomeksi. Petyin pahasti, sillä se oli niin ihanan näköinen ja sitten koko kyseistä palettia ei myydä edes Suomessa!

Tuleeko teillä mieleen jotain kamalaa meikkimainosta? Tai sellaista, joka on mennyt hyvän maun ulkopuolelle. Vai onko mainoksessa ollut jokin moka? Kerro toki myös mielipiteesi, että mitä mieltä olet kosmetiikka&meikkimainoksista! Eikun kommenttia tulemaan :).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti